Meer dan een half miljoen Nederlandse huishoudens maken inmiddels gebruik van een slimme deurbel. Het aandeel is sinds 2018 verdubbeld naar 6 procent. Bijna de helft is van het merk Ring. Dit blijkt uit de vierde Smart Home Monitor van Multiscope onder 6.300 Nederlanders.
De Nederlandse huishoudens worden steeds veiliger, stelt het onderzoeksbureau vast. Op dit moment is 18 procent van alle huishoudens in het bezit van slimme beveiligingsapparatuur. In 2018 was dit nog 15 procent. Eén op de tien huishoudens heeft een beveiligingscamera. Daarmee blijft dit het populairste apparaat. Ook in de toekomst blijft slimme beveiliging doorgroeien. Eén op de vijf consumenten is van plan om binnen een jaar slimme beveiliging aan te schaffen.
Nederlanders investeren 550 miljoen euro
Consumenten hebben al voor een half miljard aan slimme beveiliging en veiligheid uitgegeven. Ten opzichte van 2018 is dit een duidelijke groei van 38 procent. Het meeste geld wordt uitgegeven aan slimme beveiligingssystemen (227 miljoen euro) en slimme beveiligingscamera’s (183 miljoen euro). De omzet van slimme deurbellen is ten opzichte van 2018 verdubbeld naar een totaal van 64 miljoen euro.
Groeipotentie voor slimme beveiliging
De Nederlandse consument gaat komend jaar voor 350 miljoen euro aan slimme beveiliging aanschaffen. Opgeteld bij het huidige bezit komt dit neer op een potentiële marktwaarde van 900 miljoen euro. Consumenten hebben het meeste over voor een slim beveiligingssysteem. Gemiddeld wil men 267 euro aan een systeem uitgeven. Dit komt neer op bijna 100 miljoen euro voor heel Nederland.